Як на мене,
весілля в Хлої й Колена в «Шумовинні днів» постає в бурлескних тонах.
По-перше,
увесь процес одруження набуває рис театральності. «Дітища Віри» ходять «гуськом»,
шикуються в ряди; грають музиканти, монах тричі б’ється головою об землю перед
вівтарем, в церкві танцюють люди під псалми, покладені на класичні блюзові
мотиви.
Зазвичай люди навіть
уникають розмов у церкві – настільки це серйозне місце.
По-друге, коли
герої йдуть до вівтаря, церква перетворюється на якийсь луна-парк, чи радше на
кімнату жахів. Герої опиняються в коридорі «просякнутому запахом релігії» -
ніби в сирному або винному погребі. Вони сідають до вагонеток і мандрують так,
як це роблять герої американських фільмів. На кожному повороті на них чекає
якесь страхіття, але це не зомбі й вампіри, а святі, що корчать гримаси в променях
зеленого світла.
Це вже картина
якась не церковна, а демонічна. Думаю, дуже релігійним людям це б не
сподобалося.
Не знаю, чи
мав Віан на меті критикувати релігію, чи церкву. Спочатку мені здавалося, що
тут можуть бути антиклерикальні мотиви, але коли й Христос у романі поводить
себе так, ніби його нічого не цікавить, виникає питання, як взагалі Борис Віан
ставиться саме до віри.
Я не хотіла би
стикатися із сатирою на Ісуса, бо я дуже політкоректна, тому сприйматиму це за
іронію. Адже виходить так, що смерть – це не провина чи Ісуса, чи монаха, чи
пожежника; це незворотнє, те, чого людина ніяк не можна змінити, будь то
християнин чи атеїст.
Але є і щось
схоже на антиклерикальну , можливо, не сатиру, але іронію. Люди, що танцюють у
церкві, купують «морозиво, що очищує» і «богоугодні прохолодні напої» з «маленькими
ієродульськими сандвічами з тріскою». З одного боку, самі словосполучення є
якимись бурлескними поєднаннями. З іншого, я згадую Києво-Печерську лавру,
де зараз продають священні яйця з Єрусалима,
повітря з гори Афон у жерстяній банці, а також одяг від православних
дизайнерів. Все це було би дуже весело, якби не так сумно.
Ну і, як на
мене, іронічно зображений від’їзд музикантів після весілля. Їх везуть в
тюремній машині, бо вони завжди «в боргах, як у шовках». Зрештою, ці музиканти
й справді постійно то по вуха в боргах, то по вуха в пригодах, така вже їхня
природа, я помічала. Інша річ, що гроші за концерт вони не отримали через тих
самих злісних кліриків.
Немає коментарів:
Дописати коментар