Під час
перегляду кліпу на композицію «Lazaretto» з нового альбому Джека Вайта в
мене виникло дивне почуття. Мене зацікавила поява бика.
Згадався кліп на
«Kings Of Leon – Beautiful War» з альбому «Mechanical Bull» (навіть тут бик). По суті, бик (у живому й механічному
вигляді) є чи не центральною фігурою, навколо якої крутиться весь драматизм
кліпу.
І, звичайно,
неможливо забути про чудову Діту фон Тіз
на рожевому механічному бикові в кліпі «30
Seconds to Mars – Up In The Air».
Таким чином,
всі ці образи вишикувалися в один ряд, який ще не можна назвати логічним, і
виникло запитання: чому бик? Врешті решт, що такого музиканти знайшли в образі
бика?
Звичайно,
можна було б почати з міфології. Згадати про давньоєгипетського бика – символ життєвої сили й родючості, індійське верховне божество (священна
корова), складну ведійську
метафоричну символіку або ж сприйняття бика як втілення чоловічої сили, давньогрецькі міфи про Зевса та Європу,
Мінотавра і т.д.
Але навіщо?
Адже цих трьох, здавалось би, рандомних виконавців об’єднує одна країна виробництва
– США. А там із міфами все інакше. Хоча, мабуть, бик – він і в Америці бик.
В США образ
бика можна пов’язати із такими явищами, як ковбої, родео і т.д..
Річ у тім, що
після громадянської війни в Америці в другій половині ХІХ ст. колишні солдати й звільнені чорношкірі стали шукати роботу,
щоб вижити. На дикому-дикому заході саме не вистачало людей, які б зганяли диких
биків у загони й, відповідно, доглядали за худобою. Хоча ця робота була доволі
небезпечною, життя на заході було менш дискриміноване владою (таке собі Дике
Поле), тому ковбойські ферми поступово поширювалися, а з ними розвивалася й
ковбойська культура.
Таким чином, романтизований
образ ковбоя почав асоціюватися з відвагою, силою, нескореністю і головне – з американським
індивідуалізмом.
Вочевидь,
звідси й популярність бика, який символізує дух вестерну, фізичну силу й
витривалість і певні тваринні інстинкти; бика, якого важко здолати й скорити.
Бики трапляються в кіно (з останнього – «Далласький
клуб покупців»), в назвах спортивних команд («Chicago Bulls»),
навіть посеред вулиці (перед фондовою біржею на Волл-стріт встановлена статуя бика, яка символізує ризикованих біржових
гравців). Напевне, в мистецтві й комерції частіше з’являється лише прапор
Америки.
В кліпі «Lazaretto» бика можна вважати символом фізичної сили,
працьовитості, витривалості й певної крутості. Приводом для написання Джеком Вайтом пісні став іспанський
реп, в якому хіп-хопер розповідає про своє складне життя, але це більше схоже
на вихваляння. Увесь кліп побудований на матеріалізації духу цього хіп-хоп
наративу. З одного боку, бик тут уособлює життя іспанського трудяги. З іншого,
бик дуже естетично доповнює дещо «грубий» звук композиції.
В «Beautiful War» є два бики – механічний, який, по суті, несе смерть, і
живий – який несе прощення. Ще одна деталь: механічні бики – ніби органічна
складова будь-якого американського бару (можна перевіряти відвідувачів на
координацію рухів). Механічний бик – це спокуса, небезпека, непорозуміння,
ревнощі, злість, відчай, нестриманість, смерть. Живий – спокута, випробування, сила
духовна і фізична, новий шанс, але все ще небезпека. Ці контрасти в один момент
дуже симпатично поєднуються, створюючи кульмінацію і змушуючи вразливих людей
плакати.
Механічний бик
в «Up In The Air» поступово
втрачає свої основні характеристики (він же рожевий), залишаючи одну – виразну
сексуальність. Сексуальність так само приховує небезпеку. Оббитий рожевою тканиною
бик, роги якого вкриті блискітками, виглядає неймовірно спокусливо під не менш спокусливою
Дітою фон Тіз.
Так і виходить,
що бик добре вкоренився у свідомості американців у якості символу індивідуалізму,
сили, витривалості, свободи, протесту, небезпеки, еротизму. Всього того, що
імпонує музикантам.
Але можна
пошукати і в такому джерелі, як сонник.
Тоді взагалі виявиться, що бик може вказувати на якусь відому вам особу під «рогатим»
знаком зодіаку.
Хто знає, може,
ніякої світової змови й нема, і все це лише примарилося мені через якогось «тельця».
Немає коментарів:
Дописати коментар