Існує думка, що гарна проза, на відміну від поезії, потребує часу,
відмежування від описаних подій. Ці події мають бути доконаного виду й минулого
часу, щоб прозаїк зміг аналізувати причини, перебіг і наслідки, щоб емоції
встигли охолонути, а рани (адже яка література без індивідуальних / колективних
травм) вже трохи загоїлись. Але в літературі немає точних правил, є лише спроби
автора й читачів проаналізувати, систематизувати, просто висловити й зрозуміти
те, що важко пояснити, що можна якось «омовити» лише в художньому тексті.
Війна на сході України триває, разом з тим, виходять нові романи й поетичні
збірки. Тематика цих книжок змінилася, як змінився весь світ довкола. Роман С.
Жадана «Інтернат» – це ще одне нагадування про ці разючі зміни й про
необхідність вибору. Це спроба проговорити як колективні, так і індивідуальні
травми, взагалі зрозуміти, що відбувається, адже все відбувається швидко й хаотично.
Сам С. Жадан має стосунок до окупованої території, походить з Луганщини, часто
буває в зоні проведення бойових дій. Тому для самого автора це, напевне,
історія трансформації місць, де він виріс, людей, з якими він жив. Власне, не
просто трансформації – руйнування, нищення.
Не кожен може зрозуміти, як це, – не мати можливості повернутися додому, бо
дому, наприклад, вже фізично немає. Сучасна війна стосується не лише
військових, вона поглинає всіх, до кого прийшла. Більш того, цивільне населення
зазнає особливих втрат. Саме про цивільне населення, позбавлене, на думку
автора, голосу на війні, йдеться в романі «Інтернат» [2]. Це може спершу дещо
дезорієнтувати читача, вийти за «горизонт сподівань», адже коли людина береться
читати роман про війну, то очікує на якісь історії з лінії фронту, хоробрих
військових, спецоперації, принаймні переказ офіційної хронології розвитку
воєнних дій. Натомість головний герой С. Жадана насправді ніякий не герой,
а вчитель, непридатний до служби через проблеми з рукою (Жадан так і не каже,
які саме), невпевнений у собі, повнуватий, в окулярах, котрі він постійно
нервово сіпає. Паша, вчитель української мови (хоча в тексті про це прямо також
не сказано), живе на станції й уперто намагається не помічати всього, що
відбувається довкола. Він думає, що можна втриматися у власній зоні комфорту,
що війна може пройти якось осторонь і не зачепити його. Паша прагне залишитися
також десь осторонь, на маргінесі. Власне, такий тип персонажа не новий для
Жадана. Автор розповідає також у своїх попередніх романах про маргіналів з
«негероїчними» якостями, загублених у пострадянському, постколоніальному,
постіндустріальному світі. Таку увагу до периферійного, маргінального можна
було б назвати рисою постмодерну чи постпостмодерну, але насправді це ствердження
простої істини: з таких маргіналів складається наше українське суспільство. Так,
це пов’язано з історією й довгим процесом маргіналізації населення, але в
нинішній ситуації це грає важливу роль: скільки людей не можуть визначитися, не
мають власної думки, намагаються вдавати, що нічого не сталося. Отже, вчитель
Паша вирушає в триденну подорож до інтернату, щоб забрати племінника й нарешті
подивитися на світ розплющеними очима, усвідомити, що відбувається довкола.
«Інтернат» називають романом-подорожжю, тож за каноном головний персонаж
мусить зазнати якихось світоглядних змін, пройти ініціацію [3]. Звісно, трьох
днів замало, щоб повністю змінити життя людини, але в надзвичайних умовах
війни, де події відбуваються з підвищеною інтенсивністю, три дні тривають дуже
довго: у романі – більше трьохсот сторінок. Під час усіх подій виявляється, що
Паша не такий слабкий і недоладний, як сам про себе думає. Йому вдається
забрати племінника з інтернату, попри всі скептичні погляди в його (Паші) бік,
і повернутися додому. Паші доводиться то стати «представником громадськості»,
то приймати поранених, його голос набуває впевненості, хоча очі його стають все
більш червоними від утоми. Врешті, йому вдається визначитися, на чиєму він
боці. Хоча цей діалог з господарем будинку є радше «німим»: господар питає: «А
ви хоч за кого?», Паша витримує паузу, дивлячись господарю в очі, відповідає:
«Ну а ти як думаєш?» [1, 283].
Війна змушує зробити «переоцінку цінностей», розставити пріоритети й
визначитися, що насправді має значення в житті. Дорогою додому Паша подумки
зауважує: «Варто було потрапити сюди, в середину пекла, аби відчути, як багато
ти мав і як багато втратив» [1, 308]. Паша думає про минулі часи, коли дні
минали тихо й спокійно, кожен рутинно робив свої справи, ходив на роботу,
порався вдома. В мирний час це не мало великого значення, сприймалося як
належне. В стані хаосу й руйнації тихе й розмірене життя стає заповітною мрією,
особливо для мирного населення.
Одним із ключових аспектів у романі «Інтернат» є рух (особливо зважаючи на
те, що це роман-подорож). Головний персонаж свідомо вирушає в дорогу, але може
лише сподіватися, що йому вдасться повернутися додому з племінником. Він
рухається радше крізь темряву. Паша не може знати, що чекає його за крок, чи не
втрапить він на міну чи ворожий блокпост, чи вцілів інтернат і його дім.
Власне, зима взагалі доволі темна й похмура пора року. Все довкола мокре, йде
сніг, і якщо зупинитися, то можна загинути серед цього снігу: «Біжить, ховаючи
очі від сліпучого білого марева довкола, біжить, тягнучи за собою всю свою
втому, всю промоклість і вимученість. Головне – не зупинятись, не зупинятись у
жодному разі. Добіжиш, ти добіжиш, вирвешся звідси, проскочиш» [1, 323].
Власне, Паша біжить не від конкретних людей чи загроз, а радше від смерті
взагалі. Смерть ходить за ним усі ці три дні й тхне псятиною. Пашу охоплює
інстинктивний страх смерті – страх, знайомий йому з дитинства, від того
випадку, коли він провалився під кригу. Страх смерті можна зрозуміти, коли
довкола війна. Це інстинкт, який є сильнішим за логіку й активує реакцію «бийся
або тікай». Паша навряд чи може битися, але йому вдається тікати. Судячи з цієї
дитячої історії про кригу, Паша має в собі сили не здатися, не впасти й не
замерзнути серед засніженого поля, він має сили дістатися дому. Це вдається
йому й цього разу, смерть оминає його, забравши молодого військового. У маренні
Паша бачить чорних псів, котрі за ним женуться: «І залишається тільки бігти, не
зупинятись, не озиратися, скільки стане сил, скільки стане часу. А скільки в
нього ще є часу? Скільки?», але крізь темряву смерті пробивається світло життя:
«Світла стає все більше, воно заливає собою все довкола, його стає так багато,
воно виповнює собою все. Так, ніби життя складається лише зі світла, так, ніби
в цьому світлі зовсім немає місця для смерті» [1, 325].
Коли Паша з племінником вже майже дістаються
дому, Паша думає про все, що сталося за три дні, й запитує себе, як далі жити з
цим досвідом. Він сподівається, що можна про все забути, ніби не сталося нічого
страшного або це сталося не з ними: «Можна все це забути? – запитує Паша сам
себе. Звісно, що можна, відповідає він сам собі… Людина не має тримати в
пам’яті стільки страху й злості. Як із цим потім жити?» [1, 307]. С. Жадан формулює
запитання, які стосуються всього суспільства: як жити з цим досвідом, чи можна
все забути? І було б дуже наївно сподіватися, що таке насправді можна забути:
руйнацію, хаос, бруд, горе, «запах сірки й людського м’яса». Більше неможливо
робити вигляд, що це стосується когось іншого. Паша принаймні більше не
намагається дурити себе: «І що пристрасніше він себе переконує, то чіткіше й
впевненіше розуміє: нічого подібного, ніхто нічого не забуде, ніхто нічого не
залишить у минулому, і малий, хоч би що з ним далі відбувалося, тягнутиме за
собою ці спогади, як торби з камінням, і цей запах рваної шкіри й солоних
чоловічих сліз переслідуватиме його до кінця його днів» [1, 307].
С. Жадан описує травму, яка стосується як окремих людей, так і суспільства
в цілому – травму війни. Цивільні й військові – всі, кого зачепила війна, – житимуть
із цим досвідом. Ці події завжди будуть існувати в пам’яті, їх носитимуть із
собою на весілля, дні народження й похорони, до них будуть повертатися й не
знатимуть, що робити з цими спогадами. Покоління дітей Донбасу виросте,
пам’ятаючи звуки артилерійських обстрілів. І навіть якщо їм якимось чином
вдасться забути, це залишиться на рівні підсвідомості. Зрештою, ця пам'ять
війни визначатиме майбутнє суспільства.
Головний персонаж роману американського письменника К. Воннеґута «Бойня номер
п’ять» Біллі Пілігрим має здатність подорожувати в часі й щоразу повертається
до подій Другої світової війни перед бомбардуванням Дрездена, де він перебував
як полонений. Насправді ця здатність подорожувати в часі не надприродна, це
лише властивість пам’яті – щоразу повертати людину в ті події, які мали на неї
найбільший вплив. Біллі Пілігрим навчився спостерігати спогади як кіно, для
нього немає початку й кінця, він помре від пострілу й народиться знову. Але
навіть у Біллі є нервові розлади, точніше, посттравматичний стресовий розлад; навіть
йому не вдається впоратися зі своїми спогадами, тому він часом починає плакати
без причини. Як упоратися зі спогадами про війну? Як поведе себе колективна
пам'ять? З теорії психоаналізу відомо, що травми потребують проговорення,
вивільнення, «омовлення», інакше непроговорені травми можуть викликати невроз.
Література – один із шляхів проговорення травм: як для письменника, так і для
читача, котрий має змогу (спів)пережити описану історію й краще зрозуміти
власних демонів, артикулювати власні травми. Більш того, за літературою потім
вивчатимуть описані в ній часи, намагатимуться реконструювати події, факти й
явища, але це ніколи не вдасться на сто відсотків, адже література має справу
із суб’єктивним і фіктивним.
В «Інтернаті» все закінчується більш-менш щасливо: Паша і Саша повертаються
додому, дім стоїть неушкоджений, у місті українські війська. С. Жадан дає надію
на те, що так може статися в реальному житті: усі повернуться додому живими,
вдома на них хтось чекатиме і головне – всі почуватимуться в безпеці. На жаль,
реальність не має автора й ніхто не може гарантувати «хепі-енд». Але надія
залишається, і це надія на краще.
ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА
1.
Жадан
С. Інтернат [Текст] : роман / Сергій Жадан. – Чернівці : Меридіан Черновіц,
2017. – 336 с.
2.
Куришко
Д. Жадан про «Інтернат»: приводячи війну у дім, ти ризикуєш втратити багато
[Електронний ресурс] : / Діана Куришко // BBC Україна. – Джерело доступу : https://www.bbc.com/ukrainian/features-42185504. – Назва з екрана.
3.
Кухар
А. З нами стався «Інтернат» [Електронний ресурс] : Альона Кухар // Літакцент. –
Джерело доступу : http://litakcent.com/2017/09/05/z-nami-stavsya-internat. – Назва з екрана.
Немає коментарів:
Дописати коментар