I was a teenage anarchist
The revolution was a lie
“Against Me! – I Was A Teenage Anarchist”
Перш ніж
ознайомитися з текстом Гантера С. Томпсона, я декілька разів подивилася
екранізацію «Страху і ненависті», так би мовити, пройшла шлях від інтерпретації
до першоджерела. Як на мене, фільм вхоплює суть роману й після другого-третього
перегляду можна зрозуміти, яку сумну істину вкладає у свій текст Гантер С.
Томпсон.
Спершу голова йде обертом від списку
перерахованих Раулем Дюком наркотиків і всього того «наркотичного трешу», що
супроводжує подорож персонажів. Але коли опіумний туман розсіюється, починаєш
звертати увагу на деякі деталі. Наприклад, ця гонка «Мінт 400». В мене взагалі
виникли сумніви щодо реальності чи принаймні важливості цих мотоперегонів.
Ще на початку
Рауль Дюк каже, що вони з Ґонзо прямують в Лас-Вегас у пошуках американської
мрії. Як на мене, кульмінацією цих пошуків стає сцена в «Цирку-Цирку». Під дією
ефіру Ґонзо починає відчувати Страх, Рауль говорить про те, що казино
«Цирк-Цирк», де будь-який наркоман має можливість з’явитися на великому екрані
в центрі Лас-Вегаса всього за 99 центів, і є головним нервом американської
мрії. Тобто чим ближче герої до втілення американської мрії, тим сильніше
почуття страху, ненависті, відрази.
Також
парадоксальним є ставлення різних людей, що уособлюють американське
суспільство, до Дюка та Ґонзо. Шокує те, що ніхто не намагається зупинити двох
наркоманів, які поводять себе аж занадто підозріло. Всі ці співробітники
готелів і поліцейські виявляються не менш дивакуватими. Атмосфера
вседозволеності нагадує вседозволеність українських 90-х. Суспільство ніби спеціально створює всі умови
для того, щоб людина могла знищувати себе й платити за це гроші, як у казино
«Цирк-Цирк». Іронічну усмішку викликає попередження про заборону зберігання
марихуани в Неваді («зберігання – 20 років, продаж – довічне ув’язнення»). Гантер
С. Томпсон не зображує суспільство явно, як окремого активного негативного персонажа,
проте соціальна критика роману видається цілком можливою.
Окреме
враження – це прийом Томпсона, де відбувається певне «саморозкриття», коли Рауль
Дюк одержує листа на ім’я Гантера С. Томпсона. Такий прийом характерний для
постмодерного «загравання з читачем». Але зважаючи на те, що до готелю Рауль
Дюк селився під вигаданим іменем, взагалі виникає запитання, хто ж тоді
головний герой, чи не сам Томпсон?
Наприкінці роману
стає зрозумілим, як Рауль Дюк і Ґонзо скотилися до такої важкої наркоманії. Ці
люди дорослішали в часи панування вільної любові й доступних наркотиків, віри в
мир і втечі від реальності. Розквіт руху хіпі минув, а ці двоє вже немолодих
чоловіків досі тікають від реальності, від поразки власних мрій та ідеалів. Це
нагадало мені фільм «Панк із Солт-Лейк-Сіті» й роман «Останні дні панку в
«Гельсінкі»» Ярослава Рудіша, де так само описане дорослішання й розчарування в
ідеях панк-руху. Мимоволі складається враження, що будь-яка ідея не встоїть
проти реальності, будь-який рух приречений на поразку, будь-який спалах повинен
згаснути.
Наприкінці
стає зрозумілим епіграф до книжки: «Той, хто стає звіром, позбавляється болю
бути людиною». Увесь цей «наркотичний треш» і подорож до серця американської
мрії є засобами втечі від депресивної правди життя, від власної неспроможності
прийняти життя таким, як воно є, із «всесвітньою тугою» й екзистенційним
відчаєм.
Немає коментарів:
Дописати коментар