вівторок, 23 серпня 2016 р.

20 порад письменникам від Стівена Кінга

Завдяки книжці Регіни Бретт «Бог ніколи не моргає» я вже дізналася, що треба робити, щоб не статиписьменником. Але на цьому я не зупинилася. Цікавість завела мене на сайт Регіни Бретт, де письменниця згадує книжки, що можуть бути корисними для юних і не дуже літераторів (та й взагалі людей, які пишуть), зокрема «Пташка за пташкою: деякі вказівки щодо письма й життя» Енн ЛемотBird by Bird: Some Instructions on Writing and Life» by Anne Lamott) і «Про письмо» Стівена КінгаOn Writing: A Memoir of the Craft» by Stephen King).
Звичайно, мені захотілося почитати ці книжки. Але англомовні читачі, на відміну від нас, дуже порядні люди, тому у вільному доступі ці книжки знайти не вдалося. Про український переклад я навіть боюся подумати, хоча й шкода, бо знайдені мною уривки виявилися дуже цікавими. Думаю, нам не вистачає літератури такого формату, адже навіть такі, на перший погляд, методичні книжки написані в гарному стилі, з історіями, жартами, прикладами з життя.
Судячи з того шматочка, який мені вдалося вирвати з «Пташка за пташкою», Енн Лемот має чудове почуття гумору, багатий досвід і бажання ним поділитися. Серед основ письменницького світогляду Енн принцип «пташка за пташкою» (все треба робити поступово), гірка правда про необхідність перших, других і третіх чернеток (вона називає це «shitty first drafts», «гівняні перші чернетки») і необхідність мати людину, яка першою читатиме ваші геніальні, а часом і не дуже, томи.
Стівен Кінг також не з легкодоступних. Найбільше мені сподобався концентрат, який має назву «Stephen Kings Top 20 Rules for Writers». Виявляється, й письменники мають свої правила. Правда, встановлюють вони їх вже тоді, коли перечитують написане.
Отже, 20 правил життя й творчості від Стівена Кінга, який уже написав купу цікавих книжок. Звичайно, не слід забувати, що в кожного свої правила. А ще те, що стосується англійської граматики, не завжди допасуєш до української.
1.  Пишіть спершу для себе, а потім уже думайте про інших. «Коли ви пишете історію, ви розповідаєте історію собі. Коли ви переписуєте, ваша робота полягає в тому, щоб прибрати всі ті моменти, які не є історією»
2. Не використовуйте пасивні дієслова. «Боязкі письменники люблять пасивні дієслова з тих самих причин, що й боязкі коханці люблять пасивних партнерів. Пасивність – це безпечно».
3.     Уникайте прислівників. «Прислівники вам не друзі».
4. Уникайте прислівників, особливо після фраз «він сказав», «вона сказала».
5.  Але не зациклюйтеся на ідеальній граматиці. «Метою художнього твору є не правила граматики, а добре розказана читачеві історія».
6.  Магія всередині вас. «Я впевнений, що страх є коренем найгіршого письма».
7.    Читайте, читайте, читайте. «Якщо ви не маєте часу для читання, то ви не маєте часу (або інструментів) для письма».
8.  Не переймайтеся тим, щоб ощасливити інших. «Якщо ви зібралися писати настільки правдиво, наскільки можете, вам, як члену пристойного суспільства, лишилося жити все одно недовго».
9.   Вимкніть телевізор. «Телевізор – під час роботи чи чогось іншого – це остання річ, яка потрібна старанному письменнику».
10.   У вас є три місяці. «Перша чернетка книжки – навіть дуже великої – має бути написана не більш як за три місяці, це тривалість сезону».
11. Є два секрети успіху. «Я залишався фізично здоровим і я залишався одруженим».
12. Пишіть одне слово за раз. «Чи це портрет на сторінку, чи це епічна трилогія типу «Володаря перснів», роботу завжди слід виконувати поступово, слово за словом».
13. Уникайте речей, що вас відволікають. «Там, де ви пишете, не повинно бути телефону, телебачення чи відеоігор, які б допомогли вам згаяти час».
14.Тримайтеся свого стилю. «Ніхто не може зімітувати підхід письменника до певного жанру, і не важливо, наскільки простим здається те, чим письменник займається».
15. Копайте. «Історії – це релікти, частинки загадкового таємного світу. Завдання письменника полягає в тому, щоб використати всі інструменти, які він чи вона має, щоб дістати неушкодженим із землі настільки багато, наскільки можливо».
16. Відпочиньте. «Досвід перечитування вашої книги після шеститижневої перерви може здатися вам дивним і захопливим».
17.  Викиньте нудні частини й повбивайте своїх улюбленців. «(Повбивайте своїх улюбленців, повбивайте своїх улюбленців, навіть якщо це ранить ваше маленьке егоцентричне серце писаки, повбивайте своїх улюбленців)». Kill your darlings – інколи письменникам важко позбутися якихось добре написаних, симпатичних частин, які геть не працюють на основний сюжет.
18.   Дослідження не повинне затінити основний сюжет. «Пам’ятайте про слово «прихований». Саме його стосується дослідження: якогомога далі в підпілля, на задній план».
19.   Щоб стати письменником, треба просто читати й писати. «Найкраще ви навчаєтеся тоді, коли багато читаєте й пишете, і найкращими уроками є ті, котрі ви дали собі самі».

20. Письмо стосується щастя. «Письмо не стосується грошей, слави, побачень, сексу чи друзів. Письмо – це магія, як і будь-який вид мистецтва, як жива вода. Вода безкоштовна. Пийте». 

UPD: неймовірно, але в останній момент я знайшла пдф цілої книжки «On Writing», вона була за першим посиланням.

Джерело: openculture.com

Немає коментарів:

Дописати коментар